måndag 24 juli 2017

Livet före L E D I G

Slog mig idag. Att charmen med att inte titulera sig som ledig är, att man optimerar den off-duty tid man har och är nöjd med det mesta. Egentligen är man rätt så likgiltig till väderlekar sålänge man jobbar.

Man kramar ur det sista av varenda lediga stund som om den vore den sista på länge (för vissa veckor känns som en hel jävla evighet innan man ens ser skymten av nästa veckoslut, ni vet känslan?). Vet ni att jag rent av skiter i vad det är för väder, för jag jobbar för det mesta. Ibland jobbar jag inomhus då det är riktigt as-fint ute, med mestadels är jag ute. Vare sig solen skiner eller det häller ner. Just i förra veckan var jag ute i spöregn. Tänkte för mig själv att jag hade varit nöjd med att vara ledig just då och kunnat välja att vara INNE. Det blir inte alltid som man planerat och inte är det ju riktigt roligt alla gånger, men vad ska man just..?

Med denna inställning följer förmågan att immunt följa masshysterin när det dagas "hellettä". Hej och hå. Har man ledigt är man så lyckligt så man fäller brallorna av sig, den som är tillbaka på jobbet ångar runt som dendär matadoren i Tjuren Ferdinand. Tycker själv det är mest roligt att följa folks reaktioner då det regelenligt inte blir så fint väder som medierna har hajpat.

Men alla är vi mänskliga. Nog är vi ju helt ärligt lite hajpade här hemma hos oss också. Och denhär gången skulle det ju gärna ha fått förekomma lite bättre väder, för nu ÄNTLIGEN ska det bli semester! Tre ynka arbetsdagar kvar så ska det varvas ner i fyra veckor! Känns som semestern sällan har varit så efterlängtad, ledigheten i sig men även vad den ska fyllas med. Det blir inledningsvis festival och hotellvistelse, följt av en veckas extra-lugnt och osocialt naturliv. Resterande tre veckor tänker jag ge mitt välmående mera tid, det ska framförallt bli mera träning samt god och hälsosam mat. Men också tid för att bara vara, fånga lite lugna stunder. Tänker kajakturer och picknick. Plocka och ordna bland gamla foton. Och ett loppisbord har jag tänkt hinna hyra också. Lite tråkigheter har jag tänkt pressa in med, listerna som till 50% fattas i vår lägenhet MÅSTE upp. Hatar att ha måsten hängandes över den guldvärda semestern, men lista bör man (ändå dör man).

Hur som helst har jag lovat mig själv att vädret inte kommer påverka tonen på min semester, vikten ligger på flexibilitet! Allt är välkommet!

Till slut, lite bilder av vad som fyllt våra korta veckoslut de senaste två veckorna. Dom bara flög förbi, men oj så vi njutit!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar