lördag 6 maj 2017

Till kännedom :)

Okej, okej... det är dags att säga det högt nu. Vi har satt ett datum. :D Tjohej!! Inte obekant för de närmaste, men nu kan jag inte hålla mig längre! Vill ju delge om vad som händer ju!

Som redan skrivet om tidigare i bloggen friade A under vår nyårsresa till Rom. Ett par månader senare började vi på riktigt fundera över när-var-hur frågorna. Inte många efter förlovningen provade jag för första gången ett par brudklänningar i mosters sällskap. Detta var under en outlet i Kokkola, och det var mest på skoj. Och det kändes fruktansvärt... Tyckte jag såg ut som en gris i allt och kändes inte hyvens alls. Så den biten blev snabbt avsatt till mycket senare skede, stod klart att jag vill kunna gifta mig i en smäckrare kropp och inte behöva tänka på valkar och gäddhäng på dagen D. Också en orsak att jag dragit igång med träningen på allvar.

Tidigt på året blev det också ett besök på bröllopsmässan i Uleåborg tillsammans med blivande svärmor. Det var riktigt roligt och entusiasmen väcktes på riktigt. Fick tips om olika festlokaler runtom Uleåborg, och blev snabbt klart vilken typ av festplats vi önskar.

Efter dess har det hela stått på is en tid. Mest för att jag tyckte det kändes för tidigt för att börja planera. Vi hade själva föreställt att giftemålet blir av i månadsskiftet juli-augusti 2018, och levde i hoppet om att det fanns gott om tid att se till olika festlokaler under våren. Beslutet om att hålla festen i Uleåborg var tidigt fastslaget, detta mest på min begäran. Tycker det är helt rättvist, då vi ändå bori Kokkola och besöker Uleåborg i regel 1 gång i månaden, om ens det under vintertid.

För ett par, tre veckor sedan började jag ta in uppgifter om olikafestlokaler vi ville se. En naturnära herrgård, bygt omkring sekelskiftet och alldeles intill havet fick min uppmärksamhet direkt. Vi stämde tid för att åka och se på utrymmen snarast, bara för att jag var så ivrig. Hade tidigare på kollat igenom deras kalender och sett att det knappt funnits några bokningar, så vi var fortfarande ko-lugna.

Vid första anblicken var vi redan exhalterade. Detta var precis det vi letade efter! Här fanns gott om utrymme, många olika aktiviteter, anor, känslan och givetvis den oslagbara vyn! Han som visade oss runt frågade småningom när vi har tänkt hålla bröllopet. Vi svarade nåt kaxigt i stil med att det ligger långt framåt. Han påpekade att det gäller att vara ute i god tid, nästa års sommar var nämligen nästintill fullbokat. Mitt hjärta hoppade över ett slag. Hade jag bara inte för en tid sedan kollat att sommaren 2018 knappt var uppbokat alls? Han måste skoja! Men icke sa nicke. Hela juli och augusti var rött utav bokningar, också största delen utav juni. Det närmaste sensommar-datumet som fanns att tillgå var mitten av september, och då det vad verkligen inte vad man får. Inte för att finsk sommar i övrigt hellee är något att lita på... Det lämnade oss med ett val. Midsommarbröllop....

Men varför inte?

Vad gör nu folk annars på midsommar?

Dricker och äter gott, vid nån stuga ute vid vattnet.

Men, det är ju precis vad man gör på ett bröllop! Och det vore alldeles på stranden!

Vi högg till som vilken menstuerande kvinna som hellst skulle nappa åt sig en chokladstång; ögonblickligen och utan tvekan. Genast vi satte oss i bilen på väg hem skickade jag mail för att säkra vår bokning. ^^

Nu, en knapp månad senare har vi berättat det vidare till våra närmaste. Vi har båda valt brudtärna respektive bestman och meddelat dessa. Vi har inledningsvis gjort upp gästlistan, bröllopsmenyn, räknat ut vad vi behöver hämta i dryckesväg samt kirrat bröllopstårta. Det sistnämnda är ännu i planeringsstadie, men vi har kontaktat den kreative konditorn som skall förverkliga tårtan. Provsmakning förväntas bli av nästa gång vi är påväg till Uleåborg.

Nästa steg tror jag kommer att bli tidsbokning till klänningsprovning. Nu när kroppen blir trimmad undan för undan (-5kg i dagsläget) så känns det småningom ok att börja se över vilken modell som passar mig. Har visserligen idéer angående detta, men i slutänden vill jag ha något rätt enkelt. Vill heller inte punga ut någon stor summa eftersom det inte är det absolut viktigaste för mig. Är också tveksam till att anställa någon för sminkning eller ens kamning, då det inte känns som en prioritering för mig. Ser hellre till att spara håret långt, färga det fint nån vecka innan och göra en enkel uppsättning tillsammans med en förfinad midsommarkrans. Har hittat hur många fina huvudkransar som helst via Pinterest, blir mer och mer kär för varje gång!

Såhär långt för denna gång, kommer med mer när jag har mer att komma med. :) Avslutar med en sneakpeak av en mindmap jag petade ihop för sådär en månad sedan. Mindmapen sitter nu i en egen stol i vårt vardagsrum, som man kan kika på mellan varven och få nya idéer. Visst har jag mina anslagtavlor på Pinterest, men dethär är mycket roligare enligt mig! Rekommenderas till alla brudar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar