söndag 26 mars 2017

Alternativ nattmat och DIY miniväxthus

Hej hopp! Är förvånansvärt pigg för att vara dagen efter en utekväll. "Skyller" detta på ett par klipska val vi gjorde under natten och morgonen efter.

Efter en riktigt roligt utekväll med Petra begav vi oss hem för nattmat. Övervägde att hämta något, men vi kom fram till att vi kan bättre än så. Hemma väntade en lätt pizza för oss att dela på, till detta varsitt glas pressad citron (utspätt med vatten) och varsin banan. Också lite nötter vid sidan om. Spot-on nattmat vill jag påstå! Belåten och pigg i skallen, så det blev ett djupt nattsamtal innan sängen kallade.

Morgonmålen bestod av ett fat med supergröt, med allt och lite till på. Och försk frukt därtill, kickstart!

Saltå Kvarns havregrynsgröt med kokosflingor i. Toppat med solrosfrön, oskalade sesamfrön, granola, trädgårdsblåbär, melon-mango Skyr och mandarinklyftor. Ren njutning! ^^

Framåt dagen drabbades jag av ett starkt driv att göra 'något'. Började med lite utesyssla. Radhuslängans innegård är konstant fyllt med vatten denhär tiden på året, så man får hjälpa till att dränsera bort vattnet mot brunnen. Hur kan det komma sig att det är så sjukt tillfredsställande att få luta mot en skyffla, i vårsolen, och se på när vattnet porlar dit det ska? Det är det nämligen, ibland behöver man inte så mycket. :)

Till följande tog jag tag i förodlandet utav diverse frön. Vågar inte använda ordet 'grödor' ännu då det har tendens att skita sig redan i fröstadiet. I vilket fall som, denhär sommaren har jag tänkt att få fram:

Rädisor, basilika, ruccola, smultron, dill och chilipaprika. Ser nog mest fram emot rädisorna, se bara vilka härliga färger!!

En del av smultronen har redan fått förgro ett par veckor. Idag märkte jag att dom redan har börjat sticka upp, tjohoo! Så idag var det dags för chilipaprikan och basilikan. Framförallt det förstnämnda vill ha varmt när de ska gro, gärna i ett litet växthus. Så jag beslöt mig för att pyssla ihop ett litet greenhouse för inomhusbruk, sådär lagom stort att ha på köksbordet nu på våren.

Grävde runt i förrådet en stund och hittade ett gammalt avfallskärl. Perfekt för ett egengjort växthus! Två plastpåsar, tejp, sax och mattkniv är allt som behövs därtill. Eventuellt någon typ av skiva för bottnen, själv använde jag en akrylskiva jag använt som skärbräda.




Här kikar smultronen fram!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar