onsdag 1 mars 2017

Plötsligt händer det

Plötsligt händer det. Bara sådär. Har inte vunnit på lotto eller nåt annat häftigt. Men lite häftigt är det ändå för mig personligen. Har snubblat över gym-motivation. Hur hände detta? På precis det sätt som alltid funkar på mig. Någon i min närhet, som jag klassar som betydligt latare och osportsligare än mig börjar träna. Triggar samma känsla hos mig, var eviga gång. -"Banne mig, nu kan jag inte vara sämre!!" Skallen fylls av panik, fananamma och adrenalin. Under veckoslutet såg jag en statusuppdatering, med bild och allt, på person X i skidspåret. Sista budet från person X var att hen hatade att vistas i skog, och avskydde allt vad vinter handlade om. Den osportsligaste och mest ohälsosamma person jag vet meddelande för nån vecka sedan att hen har börjat träna ett par gånger i veckan. Den biten kunde jag ta. Men min reaktion när jag såg bilden taget i en snöig skog var rent ut sagt "vad f*n?!?!". X på bild, på skidor, leende. Hell just froze over typ.

Så nu är jag tillbaka. I måndags gjorde jag det som jag för några år sedan svor att jag aldrig kommer att göra, träda in på EasyFit. Ett par, tre år tillbaka hörde jag en del negativa saker om stället, precis sådana saker som skulle bidra till att jag inte skulle trivas alls där. Men nu, tja, till att börja med bor jag i en annan stad än tidigare. Har testat ett par gym i Kokkola men inte hittat det ställe som känns som "mitt". Så ansökte om ett gratis besök till EF, begav mig dit i måndags, och trivdes! Där fanns det mesta jag vill se på ett gym, fräscha maskiner, "normalt" folk och en separat sal att göra egna (pinsamma) övningar i. Saknade ett par maskiner, men allt kan man ju inte få. Körde en uppvärmning på crosstrainern, jobba på armarna lite och testade på ett virtuellt spinningpass. Över förväntan må jag säga!

Så jag skrev in mig, bara att ånga på nudå! :) Har nu testat att fara direkt från jobb i två dagar, känns förvånansvärt bra! En banan i maskineriet räcker väl, även om man känner sig trött och hängig efter arbetsdagen. Överväger också att testa träning innan jobbet på morgonen. Har gjort det för några år sedan, kändes rätt ok åtminstone då. Kommer dock vänta med det tills mer på vårkanten, då det är ljusare i ottan och dagarna känns längre.

Nästa torsdag har jag inbokat en PT-timme efter jobbet, ser fram emot det. Har rätt klara målsättningar, vill tro att jag vet hur jag kommer dit. Men vill ändå höra vad "någon som vet" ger en tips och direktiv. Särskilt när det är gratis!

-"Alltså va, ere torsdag rej imoro??"

-Alltså, kela att he e helg snart. DOKAAA!


-"Alltså, he e ju friidan snart. JÄIII!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar