söndag 12 mars 2017

Babyshower och ishäng

Härkkas vilket super-veckoslut! Så mycket roligt och konstruktivt som hunnits med på två dagar att man nästan blir snurrig! Kan också bero på inflammationen i nacken som ännu helar.. I vilket fall som, så fick även nämda nacke sig en omgång igår om förmiddagen, hör här:

Lördagen sparkade igång efter en natt med sömnbris. PMSade åt stackars sambon och drack morgonkaffe innan vi styrde iväg mot Kaustby för massage. För egen del blev det mest tortyr för armar och nacke, det senare gifte sig inte alls bra med pågående inflammation. Området svällde upp och och hettade, inte så vidare eftersom det var tänkt att en jäsenkorjaaja skulle se efter om nån kota var på vift. Istället tog han en titt på nedre ryggen, som krånglat från och till under en lång tid. Har nog bara inte fäst vidare uppmärksamhet på det utan tänkt att jag borde träna upp ryggmusklerna mera. Han krådade och kände, jag brast nästan i gråt innan han konstarerade att 'dethär stället har säkert varit ett problem en tid'. Klonks senare var tredje kotan på sin plats igen. LYCKA! Smärtan som plågat mig sekunderna innan var plötsligt försvunnen. Kunde ha kramat gubben men jag lät bli, han fick nöja sig med ett brett smil och x-antal kiitos.

Senare på dagen nalkades det babyshower. Innan dess laddade jag upp med en ordentlig vitlöks-stinkare; nötwok med en vitlökig guacamole. Ren njutning för mig och sambon, men säkerligen mindre njutningsfullt för omgivningen. Förlåt åt alla er som var på babyshowern... ><

Boven i (vitlöks-) dramat. Extra mums med en bit blåbärs- och kanelknäcke, som pappa köpt med sig hem från Vasalopps-resan. Tack för den, och termosen med! ^^

Som en babyshower oftast är skulle även denna vara en överraskningstillställning. Vi hade planerat att hinna ställa till för kalaset sålänge Emilia och hennes syster gick på bröllopsmässan i Härmä. Omkring en timme innan vi skulle träffas började vår masterplan fallera. Tidtabellen for mer eller mindre åt h*lvete och det slutade med att huvudpersonen för festen travade in mitt i att vi ställde till. Men hej, det blev minst lika lyckat! Där stod vi alla och skrattade i tamburen och fick börja förklara oss, och den blivande tvåbarnsmamman blev ändå väldigt överraskad! :D Alltid lika roligt att få vara med och fira småttingar på kommande, med de mysigaste tillställningar får man väl påstå. Det blir alltid mycket nostalgisnack, varvat med gulligt babyprat och skratt över andra mammors anekdoter. Vad är nu bättre uppladdning se sista veckorna/dagarna av graviditeten än att skratta så tårarna sprutar? Tusen tack, för lyckan att ha så underbara vänner i mitt liv, och så fina mammor och blivande mammor! <3 Bamse-lycka till åt Emilia och Mats, så roligt att er fina familj ska få en till medlem snart, och ska bli roligt att lära känna den lilla tjejen! :)

Sammandrag av ännu en mysig babyshower ^^

Idag kör vi däremot på söndags-mode, lättsamt och njutning för kropp, själ och mage. God frukost och Coffeehouse-jam är en självklar start. Konceptet med att ta vara på frukoststunden och riktigt njuta har jag inspirerats till utav kusin Heidi, hon är en mästare på detdär. ;) Dock håller jag mig till att "njut bottni" om veckosluten. Vardagsmorgonen är ännu i detta nu utgörs av kaos i och med multitaskingmomentet skrapa katt-äta gröt-klä på sig. Men, kanske en dag får jag in en extra kvart så att jag också kan njuta på en måndag eller torsdag. 

Vi passade också på att ta en tur ut till Meripuisto och traska ut på isen. Lyckan var fulländad när jag kom på att det ordnades jippo ute vid Elba just idag, suveränt! Lämpligt väder med inte allt för hård blåst och temperaturen just vid noll, halva Karlebys befolkning tycktes vara av samma åsikt. Här var det fullt ös, med flertalet olika fritidsklubbar som visade upp sig och sina gadgets, aktiviteter för barn, korvgrillning och självfallet försäljning av färska munkar. Sweet! Kompromissade min återhållsamma diet med att köpa en sockermunk med en sockerfri trip. LOL. Men vad fasingen, ska det vara munk så ska det! Och värt var det!

Sista tappen i det lyckade veckoslutet, som för övrigtörjar gå mot ända, kommer att bli Akis legendariska köttbullar; BlueBalls. Till det kör vi både en färsk sallad och rotfrukter i ugn. Smarrigt värre! 

Gröt med smak av kokos, bevare mig så gott det blev! Till det solrosfrön, granatäpple och blåbärs-Skyr. Från och med nu åker nog kokosoljan alltid ner i morgongröten!

Jonglörer och annat skoj





Gränsbevakningen var också på plats och visade upp sitt ovanliga vinterfordon


Två sockerhöga


Trevligt veckoslut från hemmasoffan!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar