torsdag 9 mars 2017

PT eller inte PT?

Har nångång i tiden funderat över fenomenet personal trainer. För egen del har jag dock aldrig sett behovet för en sådan person. Dels tycker jag att jag rätt långt "vet vad jag håller på med", med den träningsbakgrund jag har. När jag riktigt tänker på det har jag alltid haft någon bredvid mig som på olika sätt hjälpt mig med träningen. Det vill säga under de perioder på träningen funkat riktigt bra. Under andra tider må träningen ha rullat på, men mer sporadiskt och lite ofokuserat.

Så, idag var det dags för ett välkommen-möte med en av EF's PTs, Jenni Hade nog inte så mycket tankar vad det skulle handla om eller att det möjligen skulle leda till något mer. Diskuterade en timme om tidigare träning, matvanor och mål för träningen. Men det jag var lite förvånad över var att hon tangerade ett par viktiga frågor, varför vikten kommit tillbaka i omgångar, och varför så snabbt? Kom inte själv fram till något klart svar sådär helt snabbt, men handlar till stor del av att jag många gånger belönar mig själv med något gott. Nån god choklad, specialglass, chips, you name it! Hur galet är det inte det, egentligen? Visst ska man unna sig själv något gott nu som då, men i den mån att man lägger på hullet? Nej vänta nu..! Jämförelsebilden jag får i skallen är när en hund- eller kattägare som älskar sitt husdjur lite på fel sätt. Ägare slinker hunden/katten godis eller lite extra mat nu som då, för gott beteende eller "för att de är så söta". Vips har djuret blivit för fet för sitt eget bästa och man får börja ta itu med problemet. Visst, ett djur äter det den får, en människa har ändå mer omdöme att välja bort godis.

Eller..?

I varje fall, belöning för hårt arbete, en lång arbetsvecka, ett bra träningspass, ska inte belönas i första hand med en chokladplatta eller en påse chips. Detta och andra mat-relaterade frågor är något jag definitivt skulle behöva hjälp med. En ny inställning till mat till och med, vad man ska fokusera på och vad man kan glömma.

Detta konstaterande, tillsammans med ett ganska ambitiöst mål, så bestämde jag mig för att får in för att bli coachad. JA! Nu överraska ja no me sjölv, sa flicko! Ser väldigt mycket fram emot (inledningsvis) 6månader med en PT vid min sida, tror att det kommer bli riktigt intressant! :)

Till 6-månaders programmet som jag valt hör bl.a;
-1pass/varannan vecka med tränare
-2 omfattande konditions- och muskeltester
-träningsprogram, 2-3 program under 6månader
-"matprogram"

Kostar det så smakar det, en annan orsak varför jag inte fastnat för att anlita en PT tidigare. Men 159€/månad är inte hela världen ändå. Det är ju ändå frågan om ens eget välmående, yes? Tänk bara efter själv, hur mycket onödigt skulle du själv kunna spara på för att istället lägga på feelgood-saldot? Snabbt kommer man upp till den summan, därför inte heller något som kommer ruinera en ellergöra ens liv tråkigare under ett halvt år.

Nu ska tant Nöjd-över-beslutet krypa till kojs, herregud imorgon är det fredag igen!! Veckan bara flög förbi, och nu väntar ett veckoslut med en helt drös roliga saker. Yay!

Tack och godnatt! :)

Detta att vänta..?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar