lördag 18 mars 2017

Karleby-kritik, slow-shopping och bokrecension

Efter två timmar isarbete i solskenet lär resten av lördagen spenderas mest i vågrätt läge. Jepp, vi jobbade på att få bort is från vägen, eftersom alla Karlebys plogbilar tydligen gått upp i rök.

Fotnot: Karleby stad har skött vägarna rent åt h*lvete, om det råkar ha undgått någon.

Idag var det min tur att köra fast på vår radhuslängas parkeringsplats. Prupp er i lungorna, ni vars beslut har resulterat i uteblivet snöarbete! Jag själv har lidit minimalt, A som cyklar till och från jobb på morgon, lunch och eftermiddag börjar ha måttet fyllt. Men det som tar priset är att han varenda dag har haft en story att berätta om gamla, barn eller rörelsehindrade har kämpat att komma fram.på cykelvägen och han har fått stanna och hjälpa till. VARJE DAG!! I snart två veckor! På den tiden skulle man lugnt ha hunnit skrapa bort slasket, men som nu blir kvar att frysa, smälta, frysa, smälta. Smisk på vägmästaren!!

Vad gör man då när nerverna börjar tryta? Nå, man försöker göra vad man kan själv. Väl hemma på eftermiddagen började vi hacka och skyfta bort isen för hand. Den ljusa sidan i situationen var, givetvis det uppenbara att solen sken, men också att vi fick sällskap utav flera grannar. Shysst anda i luften! Men diskussionen gick negativ omkring det jag just bannats över, väglaget runtom i stan. Ska hoppas på fint väder imorgon också, så får vi ta tag i den taskiga parkeringsplatsen.

Detta om detta, för i övrigt har det varit en Uuunderbar lördag!

Har hunnit med slow-shopping, alltså fått handla mat i lugn och ro och sådär härligt impulsivt som man bara kan göra när man har gott om tid. Fick skumma genom tidningshyllan i lugn och ro, fick således med mig senaste Allt om Mat. Gick också igenom hyllan med proteinbars och hittade tre kandidater med mycket protein och lite socker att testa på. Och Heidi, en av dem är Cookies and Cream, men annat märke! :D
Vidare blev det en sväbg förbi fiskdisken för en bit laxfile tills söndagslunchen, samt lite lördagsgott i form av gravad lax. Kombinera med smör på rågbröd, möjligen en skvätt citronsaft, ljuuuvligt..! (avnjutes för övrigt i skrivande stund) Med i korgen åkte också en drös grönsaker och färska kryddor, bondost och proteinpuddingar OCH soja-kokosyoughurt! Inget nytt under solen i och för sig, men är själv skeptiskt till all youghurt då de alla tenderar ha mycket socker i sig. Detta var en undantag dock. Dessutom delade en söt tant ut prover utav nämnda youghurt, and so I was hooked... ^^

Post-träningpass med snöskyfflan kommer det fortsätta lugnt. Siktar in mig på läsning med "Coffee House Jazz" i bakgrunden. Det jag läser just nu är en bok om parförhållande; Konsten att hålla ihop utav Malou von Sivers och Lennart Lindgren. Tackar Petra för tipset. ;) Intressant fakta är också att dethär är min första e-bok (lite stolt över mig själv, andra kunde väl knappt bry sig mindre :D ). Är det bara jag, men när ni läser en bok skriven av någon med en kännetecknande röst, hör ni den rösten medans ni läser..? Gör åtminstone undertecknad, och i dethär fallet passar det riktigt bra att höra Malous lugna röst i skallen när man läser. I boken berättas det om förhållandets olika skeden, betar ut de svåra bitarna och motgångarna som varje förhållande kommer att nå i något skede. Tycker det är skönt att bli medveten om att man inte är vrickad för att man tvekar, för att man plötsligt stör sig på så mycket, och att allt kan lösas genom att prata om saker och utvecklas. Sen får man också lite förvarning om vad som komma skall, alltid välkommet :D

Framförallt tillför det mer förståelse om förhållandet, om sig själv och sin partner. Att 'de som vet' skriver att man måste jobba både på sig själv som individ och det som är 'vi' för att förhållandet ska fungera. Är nog det jag själv mest funderat på, varför jag helst plötsligt akut har törstat efter mer egentid och att hitta mig själv igen. Men det är helt normalt! Hälsosamt och nödvändigt! Kanske det räcker väl att spendera all fritid i den andras sällskap, men risken är att det blir krystat med tiden. Vad ska man tala om när den andra alltid är med? Varifrån får man egna intryck? Hur utvecklar du dig själv om du inte spenderar tid med bara dig själv?

Summan av kardemumman, boken rekommenderas för de som känner att de behöver lite mer förståelse kring ett parförhållande, vare sig man är nykär, förälskelsestadiet börjar ta slut, man krisar i sitt förhållande eller om man varit gifta i 30 år. Tog själv ner den på Adlibris för en liten peng, då det är slutsåld i bokform. Var rätt skeptiskt till ebok formatet till först, jag gillar att ha min bok i bokhyllan efter att jag läst den. Å andra sidan är den nu med mig hela tiden, bara att dra fram och läsa några sidor när tillfälle ges. :)

Fortsatt skön lördag åt allesammans, simma lugnt!



Segerkänslan när slaskvattnet porlar längs fåran ner i brunnen. Victory!!

All that good stuff!! Visst ja, frön slarvade jag också med hem! Imorgon blir det att börja förodla smultron.

Vårläsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar