söndag 29 januari 2017

Att låta bli (och vad som hjälper)

Det är tuffa tider. Lider av svår bröllopsfeber. Och jag rullar ögonen åt mig själv. Eftersom riktigt riktigt bröllopssjuka kvinnor är en  människoart jag öppet förlöjligar, hemma i sofdan givetvis. De som planerar bröllop så länge på förhand att man nästan skäms för deras skull. Nån som bokar festlokal innan de har ett fast förhållande, köper klänning innan de blivit friade till. Eller klassikern, köper en klänning över budget och undermått i midjan, i hopp om att gå ner innan bröllopet.
Nu sysslar jag ju inte med sånt. Men då jag ser till mig själv så krävs det inte lika mycket för att jag ska börja skratta i smyg åt mitt beteende. Tror att den milstolpen är nådd. Tänk att jag ens övervägde att besöka Hotel Kaarle nästa fredag, eftersom en turnérande outlet för bröllopsklänningar hålls där då. Urk. Men lite intresserad ändå.

Hade planerat att inte börja planera förrän ett år på förhand och planerar att hålla mig till planerna. Plan och teori har ju dock tendens att gå längs skilda stigar. Så nu resonerar jag att så länge jag inte börjar skriva listor, skissa eller köpa något så sker inget planerande, officiellt. Det som sker inofficiellt är en annan historia. Googlar, bläddrar i tidningar, talar med sambon, men inget finns ännu till pappers! Nästa veckoslut blir det dessutom bröllopsmässa med blivande svärmor, men jag har en motiverad ursäkt! Det är nu eller aldrig, för väntar det till nästa år är det lite väl sent. Mässor är väl mest till för att samla idéer? Och för att försäkra sig om att man vet lite mer och rumban innan man ger sig in och dansar. För det är väl nu det ska samlas idéer och inspiration, länge på förhand? Har intalat mig själv att insamlandet av 'information' är det som tar tid, så det man får börja med innan 'ett år innan'. Får jobba vidare med att övertyga mig själv att det är helt okej. Brukar hjälpa att tänka att det alltid finns någon som är värre.

Förutom bröllopsyran har det varit husvisning på agendan idag, en vindpinad promenad samt en sväng på stan. Plockade med mig en DIY tidning att bläddra i, lyckligan var nästintill fulländad. Fick senare ett infall att svänga ihop en ostkaka, gör alltid en bra dag snäppet bättre.

Mimmi, vår Mimmi. Har varit extra rastlös de senaste dagarna. Lurvbollen ska ut och in stup i kvarten, däremellan ska det ätas men mest drickas. Och här dricks det inte ur nån kopp utan rakt ur kran.

Massa inspiration att ta in! Gifter sig väldigt bra med lemon cheesecake. Att läsa om garnfärgning distraherar bröllopstankarna för en stund.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar