lördag 7 januari 2017

En oförglömlig nyårsresa

Där i slutet av augusti slogs jag utav akut resefeber. Tanken var att vi skulle ha rest lite länge under vår sommarsemester, men då Aki hade ett temporärt arbete för sommaren hade han heller inte direkt möjlighet att ta ut längre ledigt. Så, resefebern fick stillas på sikt istället. Där en sensommar eftermiddag råkade jag få upp ögonen på ett förmånligt flyg till Rom i december. Hoppade upp och ner i soffan utav iver och skrämde på så sätt sambon till att gå med på detta högst impulsiva initiativ. Ett par kvällar senare skummade jag igenom AirB&B och råkade hitta ett boende med väldigt god resumé. -"Aki Aki!! Tääl on tämmönen Franco-niminen äijä! Sen kämppä on kuulema tosi siisti ja ite mies on aivan ihanaaaaaaa!" Som AirB&B-virgins visste vi ju inte hur ofta man råkar hitta någon med 5-stjärnig rating med ett ledigt rum för de datum man söker, så jag försökte nog sälja förslaget till Aki lika ivrigt som dendär gubben som säljer ångmaskiner på Twins. I varje fall var han med på noterna snabbt (skrämd igen?), och vi dealade vårt 7-dagars boende hos Franco samma kväll.

Så 4,5 månader senare begav vi oss dit alla vägar leder, det historiska Rom. Kultur, intressanta möten och kulinariska upplevelser väntade oss. Låt mig utarbeta föregående mening, med en glättig positiv underton: Colosseum, Vatikanstaten, glada italienare, vår värd, pasta och gelato. Nu, i en mer sarkastisk bemärkelse: galna trafikanter, en handfull märkliga seder omkring nyår, vår total-dementa granne, italiensk pizza. Ying-Yang, Rom i ett nötskal.


Hop-plock från vår första dag i Rom

Aki kokar morgonkaffe

Franco the host in action

Second breakfast, gotta love those...

Massa katter vid denna inhägnade ruin! Hur många ser du på bilden?


Massa fint...

Colosseum från insidan samt utsikten utåt, och nertill stadsvy från massiva parken kring Palatino

Boo <3

Något som Aki klargjorde redan från början när vi blev tillsammans var att mannen ansvarar för frieri. Och detta har jag varit okej med, men kontrade med att om det inte hänt innan nästa skottår så kommer jag ta saken i egna händer.

Lyckligtvis kommer jag inte behöva göra det... ^^

You get where this is going..?

Nyårsafton, uppe på en grässlänt på Cirkus Maximus. Några sekunder efter nyårskyssen gick han ner på knä och friande med fyrverkerierna i bakgrunden. Ååh, lyckan i kroppen alltså..! Och jag var helt ovetande! Hade visserligen tänkt tanken innan vi reste iväg, men viftat bort den rätt fort. Väl i Rom hade vi så mycket annat att se och tänka på att jag inte ens anade något.

Circus Maximus på nyårsafton

Sie ja mie, rakas

Vi framför Arco di Constantino



Med allt detta och så mycket mer kommer vår resa till Rom för alltid vara oförglömlig. Alla intryck och detaljer vi fick insupa under full sol och klarblå himmel var mer än vi vågat hoppas på (detdär med blå himmel är faktist ingen överdrift, väderprognosen innan vår avresa såg allt annat än lovande ut). Rekommenderar definitivt staden för de som vill uppleva historia, hisnande kreationer och framförallt romantik. Men, för att uppskatta helheten så måste man ha förmåga att kunna förbise vissa saker (bl.a. skräp på gatan och högljudda och/eller sura italienare för att nämna ett par saker). Med detta sagt så är allt relativt, endast med ens egen inställning gör man tillvaron till det man vill. Vi var i alla fall lika lyckliga som ett par flugor på en gödselstack. :)

Trevlig fortsatt veckoslut! :)

2 kommentarer:

  1. Emmi ❤️ Fantastisk underbart att läsa om er resa och största leendet jag åstadkommit iår spred sig över mina läppar när jag läste om er vackra förlovning. Är såååå lycklig för din skull finaste vän ❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Petra, dina ord värmer!❤️

      Radera