torsdag 26 januari 2017

Dagens rätt

När jag var liten åkte mamma och jag rätt ofta hem till min moster och min kusin. Kusin Pia är sådär 10 år äldre än mig, så vi hade kanske inte sådär jättemycket gemensamt för 20 år sedan. Men tv kan ju alla titta på, eller spela videospel. Sega var super, men tror att jag mest tittade på. Tv-serier såg vi också på, men tror inte jag fattade så mycket utav det.. Men det Pia tyckte var bra tyckte jag också var bra.

Utav någon orsak har en händelse etsat sig fast i minnet. Ni vet domdär minnena som lämnat kvar, som man inte riktigt vet varför. Såna minnen man lika gärna skulle kunnat glömma för att ge plats för något mer motiverat. Kanske jag minns detta för att det är bra beskrivning på hur Pia kan vara än idag:

Vi tittar på tv, Pia bläddrar planlöst mellan olika såpor, Jeopardy och Gud vet vad. En kanal kommer upp som för tillfället visar reklam, men i menyn kan man se vilket program som pågång. Pia funderar en stund och stannar kvar på kanalen. Säger att det är ett kockprogram som hon inte sett tidigare, ska se om de lagar något gott. Vi väntar ivrigt att reklamen ska ta slut, så ivrigt man bara kan vänta på att se god mat lagas på svenska. Minns att Pia började fnittra hysteriskt när det började visas travande hästar i kockprogrammet "Dagens rätt".

Men här hos oss kommer 'dagens rätt' alltid vara något matrelaterat! Ikväll blev det pizzakväll. Men var det faktiskt mindre än en vecka förra pizzakvällen..? JO, men här tycker vi om pizza! Lite för mycket faktiskt... Idag testade vi dock att ersätta maletkött med sojakross. Mums! Smakar helt lika, precis som kött! Kan också ha något att göra med att det också blev salami och kronhjortsskav på pizzorna. Gott i varje fall, så inte räds vi att göra en helt vegetarisk version nästa gång. Om vi riktigt måste.

Välkommet till köket! Här bakas det semi-vegetariskt för fulla muggar. Helt hästfritt.

Det blev ju jättegott!

Dagens Mimmi. Fem över gryning ska det alltid gosas vid matbordet. Också orsaken till att jag för det mesta är några minuter sen till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar